sunnuntai 5. tammikuuta 2014

Turistina Tokiossa

Toivotan itse kullekin hyvää ja onnellista vuotta 2014, joka tuossa muutama päivä sitten pääsi käyntiin. Uuden vuoden kunniaksi onkin hyvä palata vielä edellisen vuoden muutamaan viimeiseen päivään, jotka kuluivat ystäväni Paulan kanssa Tokiota kiertäessä. Kumpikaan meistä ei aiemmin siellä ollut käynyt, joten uutta nähtävää löytyi ja vaikka paljon näimmekin, tuntui, että eihän me vielä yhtään mitään ehditty näkemään.

Ensimmäisen päivän päätimme aloittaa rennosti ja suuntasimme matkamme kohti Ueno-puistoa, joka oli mukavan oloinen viheralue lammikoineen ja eläintarhoineen (eläintarhaan emme menneet). Puistoksi se oli kuitenkin aika mielenkiintoinen, sillä suurin osa kävelyteistä oli autoteiden levyisiä ja asfaltoituja. Puistosta jatkoimme kävellen muutaman kilometrin päähän Asakusaan, jossa sijaitsee (ilmeisesti todella) kuuluisa Sensoji-temppeli. Kävelyreitin varrella näimme muutamia todella japanilaisen näköisiä kujia sekä ihan kunnon kasan turistikrääsää myyviä pikkukojuja. Itse temppeli oli ihan upea, mutta alttarin edessä ollut verkko esti tietynlaiseen tunnelmaan pääsemisen.

Sensoji-temppeli
Kiva kuja Asakusassa
Kakkospäivänä suuntasimme Tokion keskustasta länteen. Aamupäivä kului Meiji-temppelillä, sen ympäristön puistoalueella ja parissa museossa. Kyseinen temppeli on omisettu Meiji-keisarille, joka hallitsi Japania 1800- ja 1900-lukujen vaihteessa ja joka oli Japanin nykyisen yhteiskuntajärjestelmän ensimmäinen keisari. Paikka oli historiallisesti reissumme mielenkiintoisin. Iltapäivä ja ilta kuluivat Shibuyassa ja Shinjukussa paikkoja kierrellessä ja katsellessa. Kävimme katsastamassa mm. yhden Tokion vilkkaimmista risteyksistä ja vaikka lomien takia väkeä ei ehkä ollut ihan yhtä paljon kuin tavallisesti, oli sitä kuitenkin ihan tarpeeksi.

Käsipesulla ennen temppeliin menoa
Shibuya crossing
Kolmannen päivän päätimme aloittaa Tokyo Towerissa, joka on varmaankin yksi Tokion tunnetuimpia maamerkkejä. Maisemat olivat upeita ja näimme Fuji-vuoren. Tornista päästyämme jatkoimme toiselle Tokion tunnetulle rakennelmalle eli Odaiban sateenkaarisillalle. Kyseinen silta oli siitä jännä, että mitä kauemmin sitä tuijotti (aina vähän eri suunnasta) sitä kivemmalta se näytti. Siltaa tulikin hieman katseltua, sillä teimme Odaiban tekosaarella ihan kunnon kävelylenkin ja kyseinen silta oli lähes koko ajan taustalla kummittelemassa. Myös muut maisemat Odaibasta käsin olivat hienoja. Päivän päätteeksi suuntasimme kulkumme kohti Ginzaa ja Uniqlo:n (jos et tiedä mikä se on, googlaa) päämyymälää. Myymälässä oli kaksitoista kerrosta ja jokaisessa kerroksessa omat sovituskopit ja kassat. Vaatteita tuli metsästettyä, mutta myymälä osoittautui (onneksi) odotettua pienemmäksi ja selvisimme ulos suunnilleen järkevässä ajassa. Minulle mukaan tarttui takki, huppari ja japanilainen lämpökerrasto.
Tokyo Tower
Fuji-vuori taivaanrannassa
Odaiban sateenkaarisilta
Neljäntenä päivänä kävimme pikavisiitillä Ebisu Garden Place:ssä. Olin kuullut paikasta kehuja ja paikka olikin erityisesti arkkitehtuuriltaan todella kiinnostava. Menimme sinne kuitenkin sen verran aikaisin, että mikään liike ei vielä ollut auki, joten jatkoimme matkaa suhteellisen ripeästi. Suuntasimme kulkumme kohti Tokion keskustaa ja käppäilimme vähän aikaa Keisarillisen puutarhan/palatsin vallihaudan viertä ja yritimme saada käsitystä alueesta, joka oli vuodenvaihteen takia suljettu. Joitain ihan kivoja paikkoja näimmekin, mutta hieman jäi harmittamaan, että sisään ei päässyt. Iltapäivällä hyppäsimme junaan ja ajelimme tänne Sendaihin jatkamaan loman viettoa, mutta koska tarkoitus oli kirjoittaa Tokion reissusta (enkä jaksa kirjoittaa enempää), en Sendain seikkailuja lähde sen enempää kuvailemaan.