perjantai 20. kesäkuuta 2014

Turistina taas

Taas tulee päivitystä myöhässä. Ehehe...Olen koko vuoden valittanut, että labrassa ei ole tekemistä, mutta nyt onkin sitten niin kauhea kiire kuin vaan olla voi. Tyypillistä. Syy ei kuitenkaan ole (ainakaan kokonaan) minun. Koska koulu loppuu minulla virallisesti 7.8., olin ajatellut että loppuraportin ja loppuesitelmän deadlinet olisi joskus heinäkuun lopulla. No, viime viikolla tuli tieto, että raportin pitääkin olla valmiina jo 8.7. ja menee mielenkiintoiseksi jos aion saada kaikki kokeet (ja itse kirjoittamisen) tehtyä ennen sitä. En saa. Eli sitten sumplitaan. Tähän päälle voi sitten vielä laittaa tavallisten kurssien lopputyöt, raportit ja esitelmät, joten ensimmäistä kertaa täällä oloni aikana on sellainen olo, että tämähän voi mennä jopa stressiksi. Nyt kuitenkin taas iloisempiin aiheisiin.

Äiti kävi täällä!!! Ihan mahtavaa. Koska Sendaissa ei reilua viikkoa keksi järkevää turistitekemistä, lähdimme yhdessä Kiotoon ja Naraan. Vaikka itse kyseisessä kaupungissa kävinkin jo aiemmin keväällä, oli se nyt ihan eri tuntuinen. Viimeksi puissa oli kukkia, nyt niissä oli lehtiä. Viimeksi oli loma-aika, nyt näkyi kauheasti koululaisia. Viimeksi oli hyvä ilma, nyt joko satoi tai oli liian kuuma. Viimeksi olin yksin, nyt oli seuraa. Viimeksi en tiennyt paikasta mitään, nyt osasin jo kulkea paikasta paikkaan aika sujuvasti.
Kioto yöllä
Tapasimme äidin kanssa Tokiossa. Ennen Kioton junaan hyppäämistä teimme pienen visiitin Tokion Keisarillisen puutarhan itäosaan, joka on auki yleisölle. Teimme kierroksen täsmälleen oikeassa järjestyksessä. Aluksi ei nimittäin näkynyt juuri mitään mielenkiintoista. Mutta sitten osuimme ihan älyttömän mahtavaan paikkaan. Lammikkomaisiin kukkapenkkeihin oli istutettu aika monta Iiristä. Sinisen sävyjä näkyi kaikenlaisia ja voin ihan rehellisesti sanoa, että kukat eivät ole koskaan aikaisemmin tehneet yhtä suurta vaikutusta. Kukkakuvaajalle paikka oli aivan mahtava.
Kukkapuskia
Narassa kävelimme lähes täsmälleen samaa reittiä kuin minä aiemmin keväällä. Paikat olivat samat ja peuroja oli taas kaikkialla, mutta muuten päivä oli kuitenkin vähän erilainen. Saimme mm. Kofukuji-temppelillä 1,5 tunnin ilamisen yksityisen turistikierroksen paikalliselta opasharjoittelijalta, jonka englanti oli vielä hieman hakusessa. Saimme kuitenkin tietää paljon sellaisia asioita, joihin ei normaalisti kiinnittäisi huomiota. Paluumatkalla kohti juna-asemaa näimme eräässä  kaupassa perinteistä mochien (perinteinen japanilainen ruoka, usein makea) valmistusta. Tapahtuma muistutti enemmän showta kuin ruoanlaittoa ja oli näin ollen hauskaa katsottavaa. Taikinamössön kastelijan sormien puolesta sai koko ajan pelätä, sillä mochinuija ei ole aivan kevyt...
Mochin valmistusta
Naran peurat röyhkeinä
Kiotossa keskitimme vierailtavat paikat sellaisiin paikkoihin, joissa minä en vielä ollut käynyt – niitäkin kun kuitenkin jonkun verran oli. Muutaman parhaan paikan halusin kuitenkin äidille näyttää, enkä katunut kyllä ollenkaan. Kiyomizudera- ja Fushigi-Inari- temppelit olivat edelleen ihan mahtavat ja tällä kertaa oli aikaa kiinnittää huomiota alueiden yksityiskohtiin. Fushigi-Inarilla muun muassa laskin kaikki portit, joiden alta menimme. Saldoksi jäi muistaakseni ärsyttävä 1499.
Täällä taas!
Kävimme Kiotossa myös mm. Kyoto-Towerissa, Kioto Imperial Palacella, Ryoanji-, Yasaka- ja Sanjyusangendo-temppeleillä, Nijo-linnalla ja Arashiyaman virkistysalueella. Kaikki olivat aivan mahtavia. Kyoto-Towerin yönäköala oli mahtava, Ryoanjin kivipuutarha ja lammikkoalue rauhoittavia ja Sanjyusangendo-temppelin tuhat patsasta oli pistetty ihan kivasti riveihin. Eniten kuitenkin nautin viimeisen päivän reissusta Nijo-linnalle ja Arashiyamaan.
Ryoanji-temppelin puutarhalammikko
Nijo-linna on UNESCOn maailmanperintökohde, mikkä yllätti minut, sillä pyrin jo edellisellä Kioton reissullani käymään kaikissa UNESCOn kohteissa. Ei se mitään. Linna oli mahtava ja sisällä sai kävellä pitkiä käytäviä pitkin ja kurkistella huoneisiin. Päivä oli myös niin kuuma, että sisätilojen viileys oli myös iso plussa. Linnalta jatkoimme Arashiyaman alueelle, jossa sitten kiertelimme paikkoja tutkien. Yksi Arashiyaman mahtavimmista paikoista oli bambujen reunustama tie/polku, joka oli osa puistoaluetta. En ole aiemmin nähnyt yhtä kaunista bambumetsää ja latvojen läpi siivilöityvä vaaleanvihreä valo loi mukavan tunnelman. Muita turisteja olisi kyllä voinut olla vähemmän. Onnistuin tuon päivän aikana polttamaan kaulani ja niskani ihan kiivettävästi, sillä säätiedotuksen perusteella olin varautunut hieman pilvisempään keliin. No sateenvarjo pääsi sitten auringonvarjoksi.